הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה
Cute girl and boy wearing shirt hat and mustache

הורים לילד בשלבי הבחירה הראשונים של קריירה ולימודים

shvil_banner copy

מעט מאוד מדובר על איך להיות הורה לילד בגילאי ה- 20-30, גיל בו מתקבלות החלטות אשר עשויות להשפיע רבות על המשך החיים. בחירת מסלול לימודים הינה אחת מההחלטות המשמעותית ביותר לעתידו של ילדך, לבחירה זו השפעה על המשך דרכו התעסוקתית וחייו הבוגרים.

בעידן בו שוק התעסוקה ואפשרויות הלימודים גדלים ומתרחבים בקצב בלתי נתפס, ובכל יום "נולדים" קרוב ל- 1000 מקצועות חדשים בעולם, הבחירה מורכבת הרבה יותר מאשר היתה לדורות הקודמים. מצד אחד יש יותר לגיטימציה וחופש בחירה ומצד שני ישנן אינספור אפשרויות מבלבלות אשר מקשות את תהליך הבחירה.

הורים רבים שואלים את עצמם כיצד לתמוך בילדם בשלב זה? איך לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה ? איזה מסלול לימודים מתאים לבנם/ ביתם ? ועד כמה להתערב ולהשפיע על בחירות אלו ?

ניסינו לקבץ מספר נקודות להתבוננות  שעשויות לסייע לכם בדילאוג עם ילדיכם הבוגרים:

  • "לימודים הם האמצעי ולא המטרה"– למעשה בבחירת מסלול לימודים מדובר באמצעי ולא במטרה. המטרה הגדולה יותר היא הקריירה-התעסוקה. מסלול לימודים מהווה את האמצעי לכך. חשוב לנסות להסתכל על ילדך-הבוגר אם הוא מצליח לראות מה הוא רוצה לעשות שיהיה גדול, האם הוא מצליח לדמיין תמונה כלשהי של חייו כבוגר בקריירה? מה מרגש אותו? במה הוא חש שהוא טוב? ניתן להסתכל גם על העבר במה הוא בולט? אילו כישורים ותחומי עניין בלטו בו לאורך השנים? האם הם יכולים להיות מחוברים לקריירה מסויימת? לאפשר לילד לחלום ולחשוב רחוק ככל הניתן.
    גם אם כעת הוא אינו מצליח לראות את העתיד הרחוק, עצם הלגיטימציה שלך לאפשר לו להתעסק בחלומות חשובה מאוד עבורו. אלו שמצליחים בקריירה הם לרוב אלו שמאפשרים לעצמם לחלום ולהסתכל רחוק.
  • "אין אביר אחד על סוס לבן"- ההנחה שנכונה לדורות הקודמים בה יש מקצוע אחד נכון, כמעט ולא נכונה במאה ה-21!  לאדם אחד עשויים להיות מספר מקצועות אפשריים וניתן "לזוז" בין מקצועות. גם במקצועות הבטוחים ביותר, חשוב שהבחירה תתבסס על החלקים החזקים של האדם ועל מה שעשוי לעשות לו טוב – כשלאדם טוב בעבודתו והוא חש סיפוק כך יוכל להתקדם ולהגיע רחוק.
  • "לכל אחד קצב אחר"– למרות שבחברה ישנו גיל בו נדרשות קבלת החלטות הנוגעות ללימודים ולקריירה, כל ילד הוא אחר ויש כאלו הזקוקים לזמן נוסף. נסה להתבונן על ילדך  איך לרוב הוא מקבל החלטות (החלטה על שירות צבאי/ מגמת לימודים/ מגורים/ חברים/ עבודה/ זוגיות ועוד..)- האם הוא מחליט מהר? לאט? טוב? גרוע? אם תתבונן אחורה תדע האם בבסיסו הוא זקוק לזמן רב יותר מאחרים או לא . אם להערכתך צריך לסייע לו להגיע לקבלת ההחלטה, נסה לברר איתו מה מונע ממנו לקבל החלטה . וכיצד אתה כהורה יכול לתת לו את הכלים להם הוא זקוק כדי להתכנס להחלטה. נסה לחשוב איך בני המשפחה השונים מתמודדים עם בחירות? כיצד היו עבורך קבלות החלטות בקריירה שלך או בתחומי חיים אחרים ? איזה מודל סביב בחירות אתה כהורה מייצג עבורו?
  • "מה קיים בשוק"- על מנת להכיר את מסלולי הלימודים והקריירות הקיימות בשוק, ניתן ורצוי לעשות מחקר עצמאי ( או להעזר בתהליך אבחון תעסוקתי עם איש מקצוע הבקיא בשוק התעסוקה ומסלולי הלימוד). כיום, בעידן האינטרנט, קיים מידע נגיש ומפורט על כל המסלולים והאפשרויות.  זהו תהליך למידה לא קצר, שמומלץ לעשות על מנת לבחור. כמו כן, ישנם גם ספרים וספריות בהם ניתן להעזר.  למקבץ מאגרי מידע על מסלולי לימודים בארץ. בכדי להכיר לעומק ובאינטגרציה- את היכולות והכישורים של ילדיכם, לצד האפשרויות הקיימות בשוק,  מומלץ להגיע לתהליך של אבחון תעסוקתי מקיף ולקבל תשובות ממוקדות יותר ומותאמות אישית.
  • "לקויות למידה לצד בחירת מסלול לימודי/ קריירה"- עבור ליקויי למידה כל מחשבה על לימודים  מעלה חרדה ותסכול, כיוון שחוויות קודמות של לימודים זכורות לרוב לא לטובה. יש לכך השפעה גדולה על הקצב לו זקוק ילדך הבוגר כדי להחליט ועל מידת הביטחון העצמי שרכש עד גיל זה. מניסיוננו, לא פעם ילד-בוגר עם לקויות למידה יזדקק  לזמן רב יותר לקבל החלטה "נכונה" בין אם מדובר בבחירת מסלול לימודי השכלה גבוהה ובין אם מדובר בויתור כואב על לימודים אקדמיים ומחשבות יצירתיות ואמיצות על בחירת קריירה ללא מסלול לימודים אקדמי. בתהליך של אבחון תעסוקתי עם איש מקצוע, חשוב לברר שישנו למאבחן רקע וניסיון בליווי בחירת מסלול לימודים/ קריירה לצד לקויות למידה.
  • "את/ה כהורה וקריירה"– כך או כך אתה המודל המוכר של ילדך בשאלות סביב קריירה ולימודים. יתכן ואתה המודל שהוא שואף להיות כמוהו ופוחד לא להיות, ויתכן שההיפך הוא הנכון ואתה המודל שהוא נלחם לא להיות כמותו. לרוב ילדים רוצים להגשים בבחירתם גם חלום כמוס שלך כהורה, ובחירתם מונעת במידה רבה מעמדתך ומהתבוננות שלו על הקריירה וההתפתחות שלך. כדאי לשתף את ילדך הבוגר בניסיון חייך,  נסה להסתכל ולהעמיק בדרך שאתה עברת בקריירה שלך, אולי לשתף אותו מה היה נכון בעיניך ומה היית עושה אחרת.
  • לא רק "מה" לבחור אלא גם להתייחס ל"איך"– פעמים רבות, עיקר ההתעסקות בבחירת מסלול לימודים הינה סביב ה"מה" לבחור ( עריכת דין, פסיכולוגיה, הנדסה , עיצוב ועוד..) אך לא מעט ילדים-בוגרים מוטרדים מה"איך". האם נכון מכללה או אוניברסיטה? סביבה קטנה / גדולה? קרוב/ רחוק מהבית? עולות גם שאלות המתייחסות לבחירת הקריירה ול"איך" שאחרי הלימודים. למשל: האם לאחר הלימודים ארוויח כסף ? יהיה לי בטחון ?  האם יהיה לי חופש ? ניידות ? האם יתאפשר לי להיות עצמאי ולהקים בתחום עסק משלי? ועוד.. בדיאלוג ביניכם כדאי להתייחס גם להיבטים אלו.
  • "מעורבות הורים- כן? לא? כמה?" – התשובה היא כן. חשוב שתהיו מעורבים, שתחשפו את הילד למידע לו הוא זקוק, שתעזרו לילד בהיכרות שלכם עם עולם התעסוקה ובתובנות לגבי המסלול התעסוקתי שלכם. חשוב שתחזקו אותו שאתם סומכים עליו שכך או כך הוא יצליח ! שאלת ה"כמה"? זו שאלה מאוד אישית ומחייבת מכם ערנות לבדוק מחד, עד כמה מעורבותכם מרגיעה, מארגנת ומחזקת ומאידך, עד כמה היא מלחיצה, מחלישה ומבלבלת. שימו לב, כי לעיתים, מעורבות ההורה עלולה לגרור כעס ותסכול מצד הילדים שמרגישים ש"דוחפים אותם", שלא נותנים להם להתלבט, שלא מאפשרים להם לנהל את הבחירה בדרך ובתזמון שלהם.
  •  

לסיכומו של דבר, לחינוך ולערכים שהנחלת כהורה בנוגע להתפתחות מקצועית, הגשמה עצמית, השכלה, חשיבותו של כסף, ביטחון, תעוזה ועוד… השפעה מכרעת על בחירת ילדך.

חשוב כי אתם כהורים תהיו מעורבים ותעניקו את התחושה כי אתם סומכים על ילדכם הבוגר, וכי הדאגה ההורית לא תלבה את דאגתם הפנימית ואת החשש בקרבם "האם הם באמת יצליחו כבוגרים"? בגיל זה שאלות אלו מעסיקות במידה כזו או אחרת כל ילד- בוגר וכל הורה.

במידת הצורך הפנו את ילדכם הבוגר לאיש מקצוע שיסייע להתגבשות דרך היכרות מעמיקה יותר עם כישוריו, רצונותיו והאפשרויות הקיימות בשוק התעסוקה ובמסלולי לימוד הקיימים.

 כך או כך אנו מאחלים לכם ולילדכם בהצלחה במציאת השביל ליעד אליו נכון לילדכם להגיע.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן