הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

לקויות למידה והפרעות קשב- רגע לפני לימודים

לקויות למידה והפרעות קשב- רגע לפני בחירת מסלול לימודי – מה כדאי לדעת?

חיים לצד לקויות למידה והפרעות קשב על כל שלל מאפייניהם, מזמנות חיים מלאי יצירתיות, דינמיות, ייחודיות ואתגר!
לצערנו, לא קיים "מתכון" אחד הנכון להתמודדות עם לקויות למידה ולימודים. עם זאת ניסינו לאסוף עבורכם מספר דגשים ושאלות שכדאי לשים לב אליהם בתחום הקריירה והלימודים.

 

האם באמת נכון עבור הקריירה שלכם, לעבור דרך מסלול לימודים? בעידן המאה 21, יש מגוון אפשרויות להצליח בקריירה, לא כל קריירה מחייבת לימודים. ניתן לשקול דרכים נוספות . למשל, לפעמים נכון יותר התנסות וגדילה בקריירה דרך צבירת ניסיון והערכה ולוודווקא דרך לימודים.

זכרו שלימודים הם האמצעי לקריירה, כשהמטרה והיעד הינם הקריירה וההצלחה בה ! 

טרום לימודים

אז מה כדאי לדעת ולמה לשים לב?

 

  1. התאמות ללקוי למידה מותנות באבחון פסיכודידקטי או דידקטי, בהתאם לצורך ולגוף אליו מופנית הבקשה. לצערנו, מדובר בתחום עם לא מעט בלגאן ואי וודאות. לכן הסעיפים הבאים מטרתם לעשות לכם סדר, מה חשוב לברר לפני שאתם ניגשים לאבחון.

    – במידה ויש ברשותכם אבחון ישן, בררו עם הגוף ממנו אתם מעוניינים לקבל התאמה, האם אתם זקוקים לבצע אבחון עדכני.

    – במידה ואתם זקוקים לאבחון על מנת לקבל התאמות לצורך : השלמת/ שיפור בגרויות, פסיכומטרי. לפני שאתם ניגשים לאבחון בדקו ש"המרכז הארצי לבחינות והערכה" והאחראים על בחינות הבגרות והפסיכומטרי יכירו בהמלצות האבחון במקום בו אתם בוחרים לבצע , בדקו זאת גם לגבי הבגרויות וגם לגבי הפסיכומטרי. שכן אלו שני גופים שונים בעלי תנאים להתאמות/ הקלות אחרים.

    -אבחון פסיכודידקטי או דידקטי לצורך התאמות בקורסי הלימודים האקדמיים. גם כאן, כדאי לבדוק היכן כדאי לעשות את האבחון. 

    -לא כל מכוני האבחון מוכרים על ידי כל האוניברסיטאות/מכללות. בדקו עם המוסד האקדמי בו אתם מעוניינים ללמוד איפה כדאי לעשות את האבחון, כך שיכבדו את תוצאותיו והמלצותיו.

    -לצערנו, אנו מכירים לא מעט צעירים שבזבזו כסף ואנרגיות בעשיית אבחונים שלא נמצאו מתאימים על ידי אחד הגופים הנ"ל. ומטרתנו בכתיבה זו הינה לנסות ולסייע לכם לחסוך זאת.

  2. השלמת או שיפור בגרויות/לימודי פסיכומטרי- חשוב מאוד לחפש וללמוד בקורסים/ מכינות ייחודיות המותאמות ללקוי למידה, וששיטת ההוראה והאוריינטציה מותאמת ללקויות למידה

  3. הכרה בביטוח לאומי- במקרים בהם ישנם הפרעות קשב מורכבות, ניתן לבדוק אפשרות לקבלת סיוע מהמדינה והכרה באחוזי נכות. במסגרת הסיוע ניתן לקבל: עזרה במימון לימודים, אבחון תעסוקתי ממומן ועוד.. ניתן לפנות לסניף ביטוח לאומי אליו אתם שייכים על פי מיקום גיאוגרפי, ולבדוק האם אתם זכאים לתמיכה כלשהי. באתר הנוכחי ריכזו את הדרך להגשת בקשה להכרה לביטוח לאומי.

  4. במידה ואתם חוששים מהקושי להתרכז בלימודים לאורך זמן כדאי לפנות לנוירולוג לבדיקת אפשרות לנטילת תרופות המסייעות בקשב וריכוז, כמו כן, קיימים גם אלטרנטיבות טבעיות , שניתן לבדוק על ידי הומאופטיים, רפואה צמחית ועוד..

  5. אם החלטתם ללמוד. בבחירתם התייחסו: 1. לתוכן הלימודים/ הקריירה אותה אתם רוצים לפתח קריירה. 2. סביבה ומסגרת העבודה/ הלימודים.

    תוכן הלימודים/ הקריירה– חשוב מאוד בחיים לצד לקויות למידה לבחור מסלול לימודים שברובו יש לכם תחום עניין. לאדם עם לקויות למידה, קשה לשרוד במקום שבו יש חוסר עניין…השעמום הוא אולי "המפלצת" האיומה ביותר במשפחת "הלקויות למידה".

    נסו להסתכל מהם העיסוקים אותם את אוהבים לאורך השנים? איפה נמצאים הכישורים והיכולות החזקות שלכם?מה הכי מסקרן אתכם? האם ניתן להפוך משהו מאלו לקריירה? . במה התמדתם לאורך זמן ? 
    (התייחסו לכלל תחומי החיים- עשיות ותפקידים שאתם נוטים לקחת ב: חברה, זוגיות, הורות, פנאי, קהילה , לימודים, תעסוקה, צבא, משפחת מוצא…) . האם משהו מהעשיות / היכולות הללו יכול להיות מקצוע?

    מבין מסלולי הלימודים מהו המסלול שנראה לכם המעניין ביותר? מהכרותכם הקודמת עם עצמכם בלימודים- איפה היו החוזקות שלכם? בחרו מסלול שככל האפשר מתעסק בחוזקותיכם.

    תכניי הלימודים– האם הם לרוב תיאורטיים, לפעמים עבור לקויות למידה קלים יותר לימודים התנסותיים. האםרוב המטלות הינן מבחנים או עבודות ? האם המרצים מסייעים וסבלנים לאנשים בעלי לקויות למידה?. במידה ויש קושי עם תחום ספציפי שעולה מהלקות למידה (כמו: סטטיסטיקה, מתמטיקה או שפות..) כמה קורסים ישנם בתחום זה.

    מסגרת וסביבת העבודה/ לימודים המתאימה לכם ? נסו להעמיק בשאלות כמו: האם המסגרת עיסוק הנכונה עבורכם היא כזו המאפשרת לכם את החופש או המסגרת שאתם זקוקים, הדינמיות?, להיות בחוץ/ להיות במשרד? , עשייה שיש בה מולטיטאסקינג או עשייה ממוקדת ?..מסגרת עיסוק שמתאימה יותר לשכיר או לעצמאי? משרה הדורשת סדר יום מסודר או אחר.. ועוד..?

    בדקו האם נכון לכם מסלול לימודים ארוך או קצר? היו כנים עם עצמכם האם תצליחו לעמוד במחויבות לאורך זמן הדורשים לימודי תואר מול אלו הדורשים לימודי תעודה. גם מבין התעודות בדקו את אורך המסלולים.

    האם קיימת תמיכה ללקויות למידה במקום בו אתם חושבים ללמד? מה סוג התמיכה? למשל, כיום ברוב מסגרות הלימוד קיים מרכז המסייע ללקויי למידה (כגון :מכללת תל חי, סמינר הקיבוצים, מכללת רופין ועוד..) . אך כל מסגרת מאפשרת התאמות שונות, למשל, ישנן מכללות שמאפשרות- המרת מבחנים לעבודות, בחינות בעל פה, תוספת זמן, הקראה.. כמו גם, יש מכללות הנותנות חונך שילוו את האדם, ומפגשים עם איש מקצוע טיפולי ו/או מומחה ללימודי אסטרטגיות ללמידה ורכישת כלים איך ללמוד נכון/ יעיל. לעיתים אנשים עם לקויות למידה יעדיפו לימודים במכללה קטנה, בה ישנו יחס יותר אישי ואמפתיה רבה יותר כלפיי לקויות הלמידה. 

  6. טיפול ללקוי למידה– יש אינספור שיטות לטיפול עבור לקוי למידה, חלק יעדיפו תהליכים קצרים יותר וממוקדים ( כמו :CBT למשל..) או תהליכי קאוצינג ,וחלק דווקא יעדיפו תהליכים ארוכים יותר ודינמיים. כך או כך כדאי לוודא שהמטפל אותו אתם בוחרים מכיר ובעל ניסיון בעבודה עם לקויות למידה והפרעות קשב

     

  7. אבחון ויעוץ קריירה– תהליך של אבחון ויעוץ קריירה מטרתו למפות את מי שאתם ומי שאתם שואפים להיות ( יכולות, תשוקות, חסמים ומגבלות, נטיות, אישיות, כישורים, חלומות, היסטוריה משפחתית ואישית…) זאת תאך בהתאמה למאפייני לקות הלמידה /הפרעות הקשב ולשוק התעסוקה ואפשרויות מסלולי הלימודים . לזהות לאן אתם שואפים להגיע, לקבל החלטות מיטיבות, , לרכוש כלים ולצאת לדרך.

    בחירה מיטיבה בקריירה/ לימודים= הבנת האדם על שלל מרכיביו+ מאפייני לקות הלמידה/ הפרעות הקשב ( השלילי והחיובי שבה) +מציאות ואפשרויות שוק התעסוקה והלימודים.

     

    אנו ממליצים כי את התהליך ילוו פסיכולוג בעל השכלה, וידע נרחבים על מנת שאכן יסיע לכם לקחת את ההחלטה הנכונה ביותר לעתידכם התעסוקתי. כדי לוודא שאכן הפסיכולוג בעל ניסיון העבודה עם מורכבות של קריירה לצד לקויות למידה/ הפרעות קשב. 

    לסיכום, קריירה לצד לקויות למידה והפרעות קשב מהווה אתגר, עם זאת בבחירת הדרך התעסוקתית חשוב לקחת בחשבון את השפעות אלו על חייך. לקות למידה עשויה לעורר קושי, חרדה ודימוי עצמי נמוך. עם זאת היא לרוב מייצרת "פיצוי" בתחומים אחרים ( לפעמים בתחומים חברתיים, יצירתיות , ניהול, יזמות, ועשייה דינמית ..) ישנם למעשה לא מעט תפקידים שללא לקויות למידה ו/או הפרעות קשב אדם לא יוכל לבצע אותם.

    במידה ובחרת ללמוד מאחלים לך שתהיה זו חוויה מתקנת ומעצימה.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן