הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

איך להתכונן לראיון עבודה

shvil_banner copy

הכנה לראיון עבודה

ראיון העבודה הינו השלב השני והחשוב ביותר בתהליך קבלה לעבודה (השלב הראשון הינו כתיבת קורות חיים, וניסוח איכותי ומהימן של ניסיונך, השכלתך ואישיותך).

ניתן, חשוב וצריך להתכונן לקראת ריאיון עבודה, על מנת להותיר רושם חיובי ולהגביר את הסיכוי להתקבל למשרה הנחשקת.

הכנו עבורכם רשימה של 10 טיפים שיעזרו לכם:

  1. למדו על המעסיק ואודות החברה אליה אתם מועמדים להצטרף: בקרו באתר האינטרנט של החברה, שם תוכלו וודאי למצוא תכנים המלמדים על המאפיינים של החברה ועובדיה, המבנה הארגוני, סוג הפעילות. ניתן לאסוף  מידע נרחב דרך הרשת אודות החברה ומאפייניה. נסו לדבר עם אנשים שאתם מכירים אשר עבדו בעבר בחברה או איתה/מולה.

    חזרו ועיינו שוב במודעת הדרושים אליה פניתם, כיצד הוגדר התפקיד ומהן הדרישות החשובות. נסו לאסוף כמה שיותר נתונים על המעסיק. חפשו ורשמו לעצמכם נקודות מהותיות אחדות, אשר תוכלו להידרש אליהן במהלך הריאיון ובכך להותיר רושם כי הגעתם מוכנים.

  2. בררו מהו תהליך הגיוס והמיון בארגון: ניתן לשאול כבר בטלפון מהו תהליך הגיוס והמיון הנהוג בחברה וכיצד הוא מתנהל. בררו מי עומד לראיין אתכם ( איש משאבי אנוש/ מנהל ישיר..) ומה תפקידו בארגון. ידע קודם עשוי גם להרגיע וגם להכין אתכם אל מול התהליך שהנכם עומדים לעבור.

  3. סידורים טכניים: הלילה שלפני הראיון הוא הזמן המתאים לסגור את כל הסידורים הטכניים. ודאו שאתם יודעים בדיוק היכן מתקיים הראיון, ואיך להגיע על מנת שתוכלו להגיע בזמן . רכזו את כל הפרטים שהנכם אמורים ומעוניינים  להביא עמכם:  קורות החיים, רשימת ממליצים ומסמכים נוספים.
  4. ייצוגיות: הגיעו לריאיון בלבוש הולם, מכובד, מסודר ומטופח, יחד עם זאת, השתדלו להיות מי שאתם. מראיינים מאוד רגישים לזיוף ולחוסר אותנטיות. 

    השתדלו לישון טוב בלילה שלפני ולבוא עירניים וחינניים.

  5. ההמתנה לראיון: זכרו שגם בזמן ההמתנה ייתכן ואתם נבחנים: פקידת הקבלה/ מזכירה או כל אדם אחר בחלל ההמתנה עשויים להגיד למראיין במידה וראו משהו חריג בהתנהגות/התנהלות שלכם. היו חביבים כלפי העובדים במשרד, וזכר ושגם זמן זה עשוי להוות חלק מתהליך הבחינה והתבוננות.

  6. התכוננו לשאלות מכשילות בראיון עבודה: נסו להתכונן לשאלות מכשילות בראיון העבודה. ישנן שאלות מכשילות הנוגעות לכלל המרואיינים וישנן שאלות ספציפיות שעשויות לצוץ מתוך קורות החיים הפרטניים שלכם . נסה להיערך לשאלות אלו (למשל, מדוע בין שנים מסוימות רשום שלא עבדת, מדוע לא למדת תואר ראשון בתחום הנ"ל, מדוע במקום ספציפי נשארת לעבוד רק לתקופה כל כך קצרה, מדוע לא עשית צבא ועוד). התאמנו והתכוננו בעזרת עם מי שעבר לאחרונה ראיונות עבודה/ איש מקצוע בתחום משאבי האנוש/ יועץ קריירה.
  7. שאלות נפוצות בראיון עבודה: ספר על עצמך, מדוע אינך עובד כעת או מדוע אתה מעוניין להחליף מקום עבודה, מדוע אתה מעוניין/ מתאים למשרה הספציפית, ספר מהן התכונות החיוביות/ שליליות שלך , מהן תכניותך לעתיד/ איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים , ניסיון תעסוקתי, השכלה, מדוע כדאי להעסיק דווקא אותך,  איך אתה בעבודת צוות/ בעבודה מול סמכות, מה אתה יודע על הארגון שלנו/ על המשרה, האם תהיה מוכן לעבוד שעות נוספות, מהן דרישות השכר שלך, האם יש לך שאלות .
  8. שאילת שאלות: במידה שהמראיין אינו משיב על שאלות שמעניינות אתכם ולא קיבלתם תשובות שעשויות להוות שיקול לכאן או לכאן, אל תהססו לשאול מה הגדרת התפקיד, מהו גודל הצוות, מה תפקידכם בכוח, האם אתם מצטרפים למערך קיים או ממלאים תפקיד חדש, ושאלת השאלות- מה השכר.
  9. הצגה עצמית: הציגו עצמכם בבהירות, בכנות, ביושר. אל תייפו את קורות החיים יתר על המידע ואל תזייפו אותם. היו מי שאתם תוך הדגשת החיובי אך האותנטי. אם ישנם מקומות בקורות החיים איתם אינכם חשים בנוח, התכוננו לכך ומצאו דרך כיצד להציג אותם באופן בו כן תרגישו בנוח. אל תהססו להבליט את החוזקות והיתרונות שלכם, אך עשו זאת באופן מידתי וללא יוהרה.
  10. שפת גוף ואנרגיות: זכרו שבמהלך הראיון אתם מדברים ומתבטאים גם באמצעות שפת הגוף. המעסיק והמראיין מקשיבים לא רק לדברים הנאמרים, אלא גם למכלול התנועות והסימנים אשר הנכם מבצעים מבלי לשים לב. אם אתם נרגשים –  עדיף לעצור לרגע, אולי אף לשתף את המראיין, הכנות עשויה להביא להקלה רבה. 

    השתדלו למקד את המבט במראיין. נסו לשדר שליטה עצמית וביטחון והיו מודעים  לשפת הגוף שלכם. נסו לייצר אווירה נעימה ונינוחה, "לשבור את הקרח" ולייצר תקשורת חיובית "וכימיה" טובה ביניכם לבין המראיין, אך הזהרו והמנעו מגילויי חיבה מועצמים ומוגזמים, כמו גם מלהיטות יתר להרשים.

זכרו כי אכן אין הזדמנות שנייה להותיר רושם ראשוני ולכן התייחסו לריאיון כאל פגישה חשובה ביותר , אולי מכרעת!  יחד עם זאת זכרו שאתם יכולים לעשות "רק" את הטוב ביותר שאתם נדרשים ומסוגלים. וכי לא הכול תלוי בכם.
להחלטת הארגון האם לקחת או לא לקחת אתכם לתפקיד יש מספר רב של שיקולים מכריעים .

להצליח ולעבור ראיון עבודה נדרשת אישיות מסוימת, התאמה לתפקיד, מזל ועוד…

אך גם הרבה הכנה, ידע, מודעות לחולשות בהצגה עצמית , והתנסויות קודמות. התאמנו בראיונות עבודה, לפעמים  נכון להתחיל ללכת לראיונות עבודה דווקא למשרות פחות נחשקות עבורכם על מנת לתרגל איך לשפר את הופעתכם המיטיבית בראיון עבודה, לעיתים להתאמן ולהתנסות מול קרובים לכם.

להצליח ולעבור ראיונות עבודה קשה יותר לעיתים לאנשים בעלי דימוי עצמי נמוך וקושי לייצר רושם ראשוני טוב, או פערים מסוימים בקורות חייכם.

אם אתם מזהים עצמכם ככאלו יתכן ושווה להסתייע ולהשקיע במפגש עם איש מקצוע שיכין אתכם לראיון עבודה בצורה המירבית.

האמינו בעצמכם.

בהצלחה!

 

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן