הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

העולם שייך לצעירים – הסבה מקצועית בגיל 40

 
בעבר במרבית העבודות אדם היה נחשב מקצוען ומבוקש יותר ככל שהיה מבוגר יותר. כבוד רב ניתן לסוגיית "הוותק" וניסיון החיים.

כיום אנו ערים לתופעה בה אפילו אדם בגילאי  40 + עם קריירה עשירה מאחוריו עשוי למצוא  עצמו מתקשה למצוא עבודה חדשה. אפשר לראות סיטואציות מן הסוג הזה ברוב מדינות המערב: בארצות הברית, באירופה ולצערנו גם בישראל. יש סיבות רבות ותהליכים ארוכי טווח היוצרים מציאות זה. עולם התעסוקה במאה 21 דורש יכולת לשינוי, גמישות, מהירות, דינמיות, פתיחות, יצירתיות, יכולת למידה לטווח קצר, נחישות ומגוון תכונות וכישורים שבעבר היו פחות נחוצים למוביליות תעסוקתית ולכניסה לתפקיד או ארגון חדש. פחות ופחות הערכה  ניתנת למרכיבי הוותק והגיל.

נהוג לקשור בין משבר ההייטק והשינויים הגלובאליים לבין מיעוט המשרות הרלוונטיות עבור בני 40 ומעלה, כמו גם תהליכים גלובאליים המשפיעים ברמת המיקרו על עובדים בכירים במדינות מערביות. מעבר לכך, המצב הקיים מלמד כי עבודה מתגמלת או משרה יוקרתית בהווה אינם ערבון לתפקיד דומה בעתיד.

 

משבר ההייטק הוא רק דוגמא אחת מיני רבות לשינויים שיכולים לפגוע במשרות של עובדים בכל הדרגים, גם במנהלים בכירים. אין הרבה בעלי תפקידים החסינים בפני פיטורים, אפילו אם המשרה האחרונה שלהם הייתה בראש הפירמידה. חברות, פירמות וארגונים מבצעים כיום שינויים נרחבים על מנת לעמוד בקצב המודרני, ובצורך בהתייעלות ובחיסכון. הראשונים שמשלמים את מחיר הכשלונות הם המנהלים הזוטרים והבכירים, הנדרשים לחפש אחר משרה חדשה גם בגילאים מתקדמים במיוחד.

חיפוש אחר משרה חדשה מלווה בכל גיל בקשיים ייחודיים. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שעבור בני 40 מדובר במשימה קשה יותר. חשוב להבין ולקבל כי לא פעם ישנו צורך לבצע התאמות בין הרצוי למצוי ולעיתים בשינוי משרה ישנו צורך בספיגת ירידה מסוימת  בשכר (לפחות בשלבי התחלת ההעסקה וכניסה מחודשת לשוק), למידה והכשרה נוספת ועוד..

בשל היות העולם במאה 21 מורכב מאינספור שינויים מהירים ומרחיקי לכת, לעיתים מקצועות מסוימים שנלמדו והיו בעבר רלוונטים כיום אינם רלוונטים , גם בתוך אותו מקצוע במידה וזמן מה לא עסקת בתחום ספציפי יתכן והידע שלך כבר לא רלוונטי .

למשל, מהנדס אלקטרוניקה שעבד לפני 10 שנים בחברת מכשירי סלולר וכבר 10 לא עסק בתחום. הידע שלו מעט ממנו רלוונטי למכשירי הסלולר הקיימים היום, כך גם בעולם ההייטק: אם למדת לפני 10 שנים תוכנה מסוימת יתכן וכיום אין בה כבר שימוש ולכן הידע שלך פחות רלוונטי.

המלצות למציאת משרה הולמת

 

ההמלצה החשובה ביותר עבור מציאת משרה או שינוי קריירה הינה קודם כל להגיע עם רמה גבוהה של מוטיבציה . דורשי עבודה מוצלחים חייבים להכיר ביכולות שלהם, לשמור על ביטחון עצמי ולהראות את החשיבות שלהם עבור המשק. גם אם בתפקיד הספציפי בו חשקו בוצעו לאורך השנים התאמות טכניות או בירוקרטיות, מנהל עם יכולת עשוי להשתלב ולצבור מחדש את הניסיון הדרוש. על המנהלים להראות את הערך המוסף שהם מביאים איתם עבור החברה או הארגון. הם צריכים להתאזר בסבלנות, לנצל את הזמן לצורך לימודים או הכשרה ולעקוב אחר הצעות עבודה חדשות.

 

המלצה נוספת שיכולה להיות רלוונטית עבור גילאי  40 פלוס הינה במידה ולאורך תקופה אינך מוצא עבודה  יתכן ונכון יהיה לגשת לייעוץ אצל איש מקצוע על מנת להבין מה לא מאפשר לך למצוא משרה. מחסור בידע? גיל? קושי בהצגה עצמית? קורות החיים וניסוחם? קושי לבחור? קושי להתפשר בין הרצוי למצוי? ועוד..

כשמטרת התהליך הינה להבין מה עוצר מבעדך למצוא משרה ו/או לבחור קריירה חדשה. משהבנת מה עוצר מבעדך, לסייע  לך להתמודד מול החסמים  ולזוז קדימה.

יועצי קריירה מטרתם למעשה לסייע לך להבין ולדייק את צרכיך, רצונותיך, כישוריך  ועוד לצד הכרות עם צרכי השוק, מגבלותיו, וכיצד להתמודד בדיאלוג בין שני אלו.

בהרבה מקרים קיים פער  בין הצרכים והרצונות של האדם, לבין המצב הקיים בשוק התעסוקה. לעיתים הדיאלוג על פערים אלו כואב ומכעיס.  התייעצות עם איש מקצוע תסייע לך לתכנן את בחירתך ולבחור את הבחירה המיטיבה עבורך בהתאמה לאפשרי בשוק. לזכך, להבין להגדיר -ולאן היית רוצה לכוון את המשך הקריירה שלך ולאן בעצם אפשרי .

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן