הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

איך לבחור מקצוע?

מספר נקודות למחשבה בעת התלבטות לגבי מסלול לימודים

 

צעירים רבים הניצבים מול הדרישה לקבל החלטה לגבי עתידם, מתמודדים עם הלחץ בעת בחירת מקצוע. השתלבות בלימודים מהווה השקעה של משאבים רבים: אנרגיה, זמן וכסף! בהתאם, מתעורר החשש מקבלת החלטה לא נכונה שתהווה בסופו של דבר סטאטוס אישי ומקצועי נמוך מהרצוי. בנוסף, מוסדות ללימודים גבוהים מציבים סף כניסה שחלק מהצעירים מעדיפים להימנע מהם. העניין מדאיג הורים וצעירים כאחד וגורם למתח באלה הנדרשים לקבל החלטה.

 

עד אותו הרגע, הצעירים השתלבו במסגרות והתקדמו במסלולים קבועים מראש על ידי החברה. בנקודה זו בחייהם, הם נדרשים לקבל מספר החלטות חשובות ומרכזיות אשר דרכן יעצבו את חייהם כמבוגרים. המגובשים מבניהם, חשים כי הם מכוונים למספר תחומים אותם מעוניינים לחקור לעומק לפני הרישום ללימודים. צעירים אחרים מתקשים להחליט במה להתמקד בעתיד וזקוקים לזמן נוסף ולבירור מקיף כולל פנייה לייעוץ לימודים ו/או התנסות על מנת לקבל החלטה.

 

התקופה שקודמת לקבלת ההחלטה מאופיינת לעיתים קרובות על ידי הצפה של רגשות רבים, מעין מאבק בין תחומי העניין שפותחו עד כה לבין המסרים המועברים על ידי המשפחה והסביבה. לפעמים הבחירה מושפעת מהרצון להמשיך עם החברים המוכרים או מהאפשרות ללמוד תואר או מקצועות "אופנתיים" או "מבוקשים". בנוסף, היום נדרשת התמודדות עם שפע של מסלולים ואינספור אפשרויות בחירה.

 

האם כולם מוכנים ויודעים לענות לשאלה "איזה מקצוע מתאים לי?". בחירה כה חשובה, המבוססת על היבטים רבים כל כך מצריכה לעיתים קרובות, מרחב להתבוננות והיכרות עם העצמי, יחד עם איסוף וארגון של המידע הרלוונטי. על פי מחקרים מעל 30% מהסטודנטים לתואר ראשון פורשים מהלימודים או משנים מסלול לימודים. תכנון וחקירה מעמיקה טרום הבחירה, כמו גם ארגון וניהול מסע החיפוש בחוכמה, יעילות ורגישות עשויים לסייע בבחירה מקדמת, מותאמת ומדויקת לאדם ולמקומות אליו הוא מכוון. חקירה מעמיקה זו עוסקת הן בהכרות עם "העצמי "- ניסיון החיים, תחומי עניין, כישורים, צרכים, ד.נ.א משפחתי של עשיות תעסוקתיות וכישורים, ערכים משפחתיים, וציפיות לגבי העתיד, והן במה קיים מבחינת אפשרויות מסלולי לימוד ושוק התעסוקה.

 

חשוב לזכור- הלימודים אמורים להיות "הדרך" – הדרך ולא היעד!. היעד עצמו הינו המקום אליו כל אחד מכוון את הקריירה שלו, הלימודים אמורים לספק ולהוות את הדרך להגיע לשם.

 

אילו גורמים יש לקחת בחשבון בבחירת מקצוע לחיים?

 

לכל אחד סגנון קבלת החלטות אישי, המבוסס על התנסות בבחירות בחייו, הקשורות ל: פנאי, סגנון לבוש, תחביבים, חברים, מגמה בבית ספר, שירות הצבאי או הלאומי, תפקידים בקרב המשפחה והחברים, עבודות וחופשה מועדפת. לעיתים, בחירת מקצוע נתפסת כבחירה שמתמקדת בעיקר בהחלטה על מסגרת או מסלול לימודים לעתיד הקרוב. אך בחירת המקצוע מהווה תחילתו של שרטוט פרויקט חיים, לכן ישנה חשיבות רבה להנאה ולסיפוק בעשייה העתידית! איך משיגים אותם? איך מבצעים בחירה מושכלת?

 

בחירת מקצוע מושכלת מאפשרת להביא לידי ביטוי ריבוי היבטים, ומשלבת מכלול של גורמים:

 

  • היכרות של הכישורים החזקים
  • גיבוש ההעדפות האישיות 
  • מודעות לתכונות האופי הבולטות
  • זיהוי סגנון הלמידה האישי 
  • הגדרת סגנון החיים הרצוי 
  • חקר של מסגרות לימוד, מסלולים, דרישות ותעודות
  • איסוף מידע ממקורות שונים ומגוונים אודות מקצועות
  • בחינת דפוס קבלת ההחלטה

 

שילוב אינטגרטיבי של הגורמים הנ"ל מצריך היכרות של האדם את עצמו ושל המציאות התעסוקתית והאופציות המוצעות. ישנם אנשים שמעדיפים לפנות ללימודים מיד עם סיום של השירות הצבאי או הלאומי, אך אנשים אחרים חשים שתקופת התנסות בתעסוקה תאפשר להם להכיר עצמם ואת עולם העבודה ולבסס יותר את הבחירה. ישנם צעירים אשר יעדיפו לימודים שמובילים למקצוע ממוקד, אחרים יבחרו בלימודים כללים אשר יאפשרו התמקצעות בשלבים מאוחרים יותר. כל הדרכים לגיטימיות!

 

דרך צלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן