הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה
536aac08-500e-4edd-9ee7-8f6afd0e9432

קריירה של כוכבים – ההתמודדות עם עלייה וירידה מטאורית

מאת: גוני ינאי יצחקי, רכזת מקצועית ויועצת – מרכז לכל אדם יש שביל

כוכב נוגה הינו כוכב אשר ניתן לראותו בבירור רק מוקדם לפנות בוקר ,קצת לפני הזריחה או בערב, מיד אחרי השקיעה.

קצת כמו רבים מבין "הכוכבים" בימינו . מיהו כוכב? כוכב הינו אדם שהגיע למקום הגבוה ביותר או בין הגבוהים בתחום מקצועו. למשל, זמר שממלא את היכל קיסריה, דוגמנית שמופיעה במגזין- Vogue , שחקן כדורסל ב-NBA.

אם כן כיצד ניתן להתמודד עם הפער הזה בין להיות כוכב זוהר ומאיר לבין להיות עוד אחד שנאבק על הזכות להאיר ? האם ניתן להתכונן לכוכבות? איך להתמודד עם הכוכבות? ואיך מתמודדים עם התקופה שאחרי?

להיות כוכב

המהירות בעידן המודרני של המעבר בין אנונימיות לכוכבות הולכת וגדלה, קחו למשל את הזמר ג'סטין ביבר, שבמהירות שיא (בזכות העלאת סרטון ליוטיוב ) הפך מילד, תלמיד בית ספר ל "כוכב". הפער הוא עצום ועשוי להתרחש במהירות אדירה. לצד הכישרון, המוטיבציה והרצון להיות כוכב , לא תמיד יש בידי האדם את היכולת והכוח להתמודד עם כל מה שנלווה לכוכבות.

תכניות הראליטי (למשל: The Voice, כוכב נולד, המרוץ למיליון, האח הגדול ועוד..) יוצרים דור חדש של כוכבים ברגע. על הכוכב העולה להיפרד מחלקים רבים מהחיים שהכיר עד כה ומהאנונימיות ובן לילה להפך לכוכב, אשר תלוי לא רק בעצמו וברצונותיו ובמקרה הטוב גם בהוריו וחברים קרובים, אלא מוקף במשמעות חיצונית – קהל, מעריצים, אוהדים ,סוכנים, אמרגנים, מפיקים, אנשי ייעוץ עסקי ברשת ועוד הרבה. בעולם הכוכבות יש זוהר רב ורווחים גדולים, עשויה להיות שמחה גדולה, תחושת סיפוק, התרגשות, משמעות, שפע, אדרנלין ועוד…. אך לעיתים קיים פער גדול בין תחושת הכוכב הפנימי שבאדם לבין דמות הכוכב ש"התלבשה" על האדם וכשפער זה גדול, עלול להתעורר קושי עד כדי מצוקה אמיתית.

איזה בית גדל כוכב?

קיימים כל מיני סוגים של בתי גידול לכוכבים. לרוב כוכב מגיע מבית בו יש לפחות הורה אחד שראה בו מאז ומתמיד ככוכב- ילד שיש לו מעמד מיוחד בבית.
פעמים רבות מדובר בילד שהינו "הבן/בת המועדף/ת על אימא/אבא".
כוכבות עשויה לבוא ממקום של פיצוי, למשל, בית בו היה הרבה עצב, ועל הכוכב הוטל התפקיד המפצה של מייצר השמחה. לדוגמא , אלוויס פרסלי נולד לאח תאום שנפטר, בראיונותיו סיפר אלוויס שתמיד הרגיש כי הוא צריך להצליח בשביל שניים. במקרים כאלה הכוכבות מגיעה מתחושת "אין" ורצון בלתי נדלה לפצות, ולמלא עוד ועוד מקום.

לעיתים כוכב מגיע על מנת להגשים חלום בלתי ממומש של אחד ההורים, כשאותו הורה דוחף ומגבה עם תמיכה בלתי מסויגת בחלום הכוכבות. ולעיתים הכוכבות נבנית דווקא בשל מחסור בתשומת לב, כאשר הילד (שעתיד להיות כוכב) מייצר דרמות שממקמות אותו במרכז, ומסבות סביבו את אור הזרקורים.
ניתן לזהות כוכב בכך שמגיל צעיר הוא תופס מקום ייחודי או מרכזי ( מלך הכיתה, המיוחד של הכיתה, הכישרוני , המצחיק, הרומנטי, ועוד..) .

במהלך ההיסטוריה מצאנו כי לא מעט כוכבים מתקשים לעמוד בקצב שמכתיבה הכוכבות, ואולי השאלה המשמעותית ביותר, זו שמבדילה בין כוכבים ששורדים לבין כוכבים שנופלים, הינה האם גודל הכוכב "שהולבש" על האדם מותאם לכוכבות הפנימית שהאדם חש בתוכו.

דוגמא לכך התרחשה באחד מרגעי השיא של תוכנית "The Voice" בו בחרה המתמודדת יובל דיין לפרוש בשלב חצי הגמר של התוכנית, תוך אמירה בוגרת מדי לילדה בת 17, שקצב העלייה לכוכבות גדול עליה ושהיא רוצה לחזור לבית ספר, לחבריה ולמשפחה שלה.

שאלה מהותית עבור כל הכוכבים היא האם קיים בהם הכוח לשאת את הכוכבות ?

קחו למשל את הביטוי "מועדון ה-27" אשר מאגד זמרים ושחקנים צעירים שמתו בגיל 27 בשיא ה"כוכבות", כאלו שלא הצליחו להכיל את הכוכבות : בריאן ג'ונס, חבר בלהקת Rolling Stones טבע בבריכה כשהיה שיכור, ג'ניס ג'ופלין, זמרת כוכבת שנות ה-70 אשר נפטרה ממנת יתר, ג'ימי הנדריקס מת כתוצאה מערבוב בין תרופות ונחנק מקיא של עצמו, ג'ים מוריסון, זמר, נפטר מהתקף לב בגיל 27, איימי ויינהאוס, מתה ממנת יתר, קורט קוביין התאבד.

במקרים אלו ניתן לראות כי ההצלחה הייתה כל כך גדולה וכל כך מהירה שהגוף או הנפש לא יכלו לעמוד בה.
דוגמאות נוספות ומקומיות לכאלו שלא הצליחו להכיל את המעברים בין אנונימיות לכוכבות: זוהר ארגוב, שהתקשה להכיל את גודל ההצלחה, התמכר לסמים והתאבד, ואילו הקושי במעבר ההפוך בין כוכבות לאנונימיות: הינה דוגמתו של דודו טופז, אשר לא הצליח להתמודד עם הדעיכה.

איך זה שכוכב אחד נופל?

נתייחס לדוגמא מעולם אחר עולם הספורט , טווח הכוכבות רחב יותר, עם זאת הדרישות מהגוף לרוב מאלצות את האדם לשינוי קריירה בגילאי ה-30.
כשאתה – מיקי ברקוביץ, טל ברודי, אריק זהבי, יעל ארד, אייל ברקוביץ, ועוד.. כיצד ניתן לעזוב את המגרש? איך מתמודדים עם "הכרטיס אדום" כשהגוף מכריע את הנשמה ? ואיך מייצרים הצלחה חדשה?

מדובר באנשים שטווח ההצלחה שלהם קשור לגיל ולגוף, ובזמן יחסית קצר טיפסו לשיא בקריירה שלהם. זאת בשונה ממקצועות אחרים בהם לעיתים עקומת הגיל פחות תלולה ביחס למקצוע או אפילו מקצועות בהם הגיל מהווה יתרון , למשל, שופטים, אנשי אקדמיה, פסיכולוגים, רופאים, חוקרים, פוליטיקאים ועוד.

ניתן לראות ספורטאי עבר מקימים עסקים וסוגרים אותם ( מסעדות, פאבים, נדל"ן..) מחפשים את הכוכבות שמחוץ למגרש, מסע לא פשוט, שמצריך מחשבה והתכוננות.

תקופת הכוכבות היא ברוב המקרים תקופה זמנית, אצל חלק מהכוכבים תקופה ארוכה יותר ואצל חלק קצרה,. לעיתים כשתקופת הכוכבות נגמרת יש צורך בתהליך "גמילה" מלהיות כוכב, פרידה כלשהי ממה שהיה קודם. ישנם אנשים עמם נפגשנו שאף תיארו ממש תחושת אבל על תום הכוכבות. במקרים כאלו, הכנה מקדמת עשויה להקל את הכאב, הבלבול וחוסר האונים. האדם יוצא לדרך חדשה שאינה רק שחזור של מה שהיה, אלא יצירת אימון קריירה חדשה, אשר מתאימה "לגודל "הנוכחי של האדם ומה שהסביבה יכולה להכיל, תהליך כזה דורש רמה גבוהה של גמישות והסתגלות וגם בגרות.

ישנן מספר דוגמאות לכאלו שהצליחו להתמודד עם מעברים אלו: טל ברודי, לאחר היותו שחקן כדורסל , הקים מערך בתי ספר לכדורסל. אייל ברקוביץ, בתום קריירת הכדורגלן, פתח בית ספר לכדורגל. פנינה רוזנבלום שהחליפה כוכבות בהצלחה: מדוגמנית הפכה לאשת עסקים בתחום הקוסמטיקה ואף ניסתה קריירה כזמרת וכפוליטיקאית. רונלנד רייגן- שהיה שחקן מצליח הפך לנשיא ארה"ב, אל גור- שעבר מפוליטיקה להקמת חברה שעוסקת בהצלת העולם מהחממות כדור הארץ . ארנולד שוורצנייגר- היה שחקן ועבר לפוליטיקה כיהן כמושל קליפורניה , שלי יחימוביץ- עיתונאית, סופרת, אשת טלוויזיה ורדיו שהפכה לפוליטיקאית ועוד.

במרכז "לכל אדם יש שביל" – המרכז לפיתוח קריירה אנו מתמודדים לא פעם עם שאלות כמו: איך לאתר כוכב, איך להכיל את הכוכבות, איך לגדל את הכוכב הפנימי ואיך להתמודד עם הכוכבות כאשר מסתיימת. בסיכומו של דבר הדברים החשובים הם:

  1. הכנה מוקדמת לכוכבות – להכין את הנשמה לדרישות שיביאו עליה הכוכבות. נחוץ כוח פנימי, בשלות, בגרות. לא מספיק לקבל את הכוכבות מבחוץ, חשוב במקביל לטפח ולגדל את הכוכב שבפנים, לכוכבות משקל גדול והאדם צריך את הכוחות לשאת אותה.
  2.  לייצר מערכת תמיכה "מרופדת" בה ניתן לתת אמון– גורמים בסביבה שישמרו על האדם. כשאתה כוכב רבים נהנים ומרוויחים מהכוכבות שלך, מופעל לחץ רב על הכוכב שלא תמיד קשוב ליכולות לכוחות ולאמת שלו, חשוב לבנות תשתית שתשמור על האדם, שתהיה קשובה לו ולצרכיו.
  3.  להתכונן לרגע שאחרי ( גם אם לעולם לא יקרה..) כי הוא מתדפק על דלתו של כל כוכב.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן