הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה
בחירת מקצוע

עד כמה הרקע המשפחתי שלנו משפיע על בחירת המקצוע שלנו?

 

נטע (שם בדוי) הגיעה לתהליך ייעוץ הקריירה במהלך השנה השנייה במסלול הארוך ללימודי רפואה.

היא הגיעה מבית בו שני ההורים הינם רופאים בכירים בעלי קריירה מצליחה ומוערכת, ולא רק הוריה,
מדובר בשושלת בה גם הסבא והסבתא היו רופאים.

כבת בכורה, נטע הלכה בדרכם של הוריה למסלול לימודי הרפואה (לרוב בנות בכורות נוטות ללכת אחרי ההורים ונוטות לקחת בבחירות תעסוקתיות את תפקיד "המרצה", את הרצונות/החלומות של ההורים) עד שעלו בליבה השאלות והספקות,האם זו אכן הדרך שלה.

לפתע משהו גרם לה להיעצר ולבדוק האם זו באמת הבחירה המתאימה עבורה? האם זה אכן המקצוע בו היא תגשים את עצמה.

קשר משפחתי

אחד הכלים שאנחנו משתמשים עם אלו שבאים אלינו לייעוץ תעסוקתי הוא בניית עץ משפחתי, זהו תהליך עוצמתי מאין כמותו כיוון שהרבה פעמים לראשונה בחיי אדם הוא מבין מאיפה הגיעו הבחירות התעסוקתיות שלו, הוא מבין את מקורות ההשראה, ההשפעה, את התפקיד שלקח בתוך המשפחה, את מה שחסם ואת מה שהניע. התרומה של המשפחה שלנו לבחירתנו התעסוקתית היא עצומה וישנם אנשים שיכולים להיות תקועים עם קונספציות שגויות אודות הקריירה שלהם והבחירות שעשו בעוד המפה המשפחתית הזו מקנה להם מודעות שבסופו של דבר מובילה לנתיב נכון עבור אותו אדם.

"חקר משפחה הוא כמו מסע אנתרופולוגי. הילד שנולד לתוך משפחה ספוג באווירתה ובכללים שלה, ואף תורם לה מייחודו. ההיכרות של האדם עם המטען המשפחתי-שבטי המשותף, מאפשרת לו לזהות את ייחודו, את חופש בחירותיו, את צווי השתייכותו ואת מגבלות חופש הבחירה שלו. (מייקל חוקר אוסטרלי שחקר משפחות, מתוך הספר "לכל אדם יש שביל").

ללכת בעקבות הלב

ובחזרה לנטע, היה מסע מרגש ולא קל, של חיפוש, משא ומתן בין הרצונות החבויים שלה לבין הציפיות מהמשפחה והקושי לוותר, לשחרר את התפקיד של "המרצה" והפחד שלה שצעד אחר יגרום להוריה תחושת אכזבה כלפיה. במהלך התהליך העלתה נטע, את אהבתה הגדולה לאוכל ובישול, לגינת הירק שלה, לאהבתה בזמן הפנוי שלה ללמוד על מזונות בריאים ולהתנסות בבישול מאכלים חדשים. נטע גילתה על עצמה כי הסקרנות ללמוד על אוכל ועל בישול הגיעה אליה מאמה ומסבתה.

אוכל תמיד היה אהבה גדולה בבית משפחתה, אמה ואביה אוהבים לבשל ולאכול, ושיחות המשפחה סובבות לא פעם מעבר לעולם הרפואה על עולם התזונה והאוכל.

נטע יצאה מהתהליך עם החלטה האמיצה לשנות כיוון וללכת ללימודי מדעי התזונה, כך תוכל להישאר יחסית בסביבת הרפואה.היא נשארה במרחב האקדמי ולא ויתרה על תואר אבל את תחומו של התואר (מדעי התזונה) הפעם היא בחרה, בחירה מושכלת שתאפשר לה לעסוק בתחום שהיא משתוקקת אליו באמת- אוכל ובריאות.

"הייתי צריכה מישהו שילווה אותי"

חמש שנים לאחר מכן נטע הגיעה למרכז שלנו, "לכל אדם יש שביל" לפגישה נוספת, היא סיפרה שהמסע התעסוקתי שלה גרר שינויים בבית כולו, וגרם גם לשאר בני משפחתה הגרעינית לעשות שינויים משמעותיים.
.
נטע בינתיים התחתנה עם איש עסקים ולאחרונה פתחו יחד מסעדה מצליחה עם קונספט של אוכל טעים ובריא. במקביל נטע עובדת במשרה חלקית כדיאטנית ויועצת תזונה בבית חולים וגם באופן פרטי.

לשאלה מה איפשר לה את השינוי שעשתה, אמרה נטע- "כנראה שהייתי צריכה מישהו שילווה אותי ושיעזור לי לראות את מה שבפנים בפנים ידעתי אבל פחדתי לראות, להעז ולהחליט איך ליישם.. אני כל כך שמחה שאפשרתי לעצמי לעצור ולבדוק.ושזכיתי במלווה המקצועי הנכון".

אומרים שמי שלא יודע את עברו, עתידו לוט בערפל, במקרה של נטע ללא ספק המשפט הוכיח את עצמו.

האם גם אתם מרגישים שהבחירות שלכם הם לאוו דווקא הבחירות האותנטיות שלכם?
האם אתם מרגישים שכמו נטע אתם צריכים לעצור רגע ולהסתכל מאיפה באתם ולאן אתם הולכים?
נסו לרגע להתבונן על המשפחה שלכם מהצד, כאילו אתם עושים עליהם עבודת תחקיר
במה הסבים וההורים שלכם עסקו. האם ציפו ממכם מאז שאתם קטנים להמשיך את דרכם המקצועית של הוריכם או אוליציפו ממכם להגשים את מה שהם לא הצליחו?

אנחנו במרכז מציעים ללוות אתכם בתהליך שבסופו תגיעו לבחירה המקצועית המתאימה לכם בהתחשב בכל מכלול החיים שלכם, רקע משפחתי, נטיות אישיותיות, אורח חיים וכו', תוכלו לקרוא על התהליך שאנחנו עושים –כאן וכמובן ליצור איתנו קשר לפרטים נוספים.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן