הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

כשה"אין" בקריירה יוצא מהארון

הקריירה עשויה לייצג עבור רבים: סטטוס, אינטיליגנציה , זהות ומייצגת את ה"צריך" ו"רצוי" של החברה הישראלית .

כשאנו פוגשים חבר, מכר או אדם זר, אחת השאלות הראשונות והשגרתיות שיעלו בשיחה הן:
"מה אתה עושה ?" (כשהכוונה היא במה אתה עובד?)

אותה שאלה גדולה שלמעשה מגדירה אותנו בפני החברה ובעלת משמעויות נרחבות הקשורות לזהות שלנו, הופכת למורכבת ולא נוחה כשאותו האדם נמצא "בין עבודות", או  אם בחר/ה  בהורות כקריירה (באופן זמני או קבוע).
במקרים רבים ניכרת גם תחושת חוסר נוחות כשאדם שעובד אינו שלם עם כותרת הקריירה, התפקיד שלו, התכנים בהם עוסק או מקום העבודה שלו.
כאשר קיימת לאדם אותה תחושת חוסר נוחות לגבי ה"יש" או "אין" קריירה שלו, בינו לבין עצמו או בינו לבין החברה, שאלה זו עלולה להיות אינטימית, חודרנית ומביכה.

הקריירה עשויה לייצג עבור רבים:  סטטוס,  אינטיליגנציה ,  זהות ומייצגת את ה"צריך" ו"רצוי" של החברה הישראלית .

לא פעם אנו בוחרים חברים עפ"י תחומי העיסוק והקריירה שלהם,  שמהם אנו מסיקים לגבי תחומי העניין ואפשרות לנושאי שיחה משותפים, ערכים וסטטוס דומה.

במאה ה-21, נשים וגברים, נדרשים  להיות "גם וגם". גם הורים נוכחים ומשמעותיים וגם בעלי קריירה בעלת הצלחה כלכלית ו/או הגשמה עצמית . מה קורה למי שבוחר אחרת? או למי שנמצא מכל מיני סיבות  מחוץ למעגל  "הקריירה"?
לעיתים קרובות עולה  קושי אמיתי להיחשף ולתת הסברים על ה"אין" קריירה כלפי  החוץ. אותו הקושי עולה  לא פעם בתהליך ייעוץ וטיפול בקריירה.  בדרך כלל זו חוויה קשה לא פחות מהחוויה הפנימית של האדם מכיוון שיש משהו בחשיפה החוצה שמהווה מראה ורמקול לקולות הקיימים בפנים, ובחשיפה מול החברה מקבלים לפתע סאונד וטון חזק יותר, ברור, ולעיתים אף צורם.

מהן הדרכים להתמודדות מול הקולות הללו?

1. רצוי שהאדם שינסה להעמיק ולהבין  עם עצמו, או בעזרת יועץ קריירה / מטפל מדוע שאלה זו גורמת לאי הנוחות?

2. האם הוא יכול למקד איזה מידע לגבי ה"יש"/ "אין"  קריירה הכי קשה עבורו להציג מול החברה?
(נושאים לדוגמא: כסף, משמעות עצמית, מעמד, סוג עיסוק, מסגרת העיסוק, אבטלה , פיטורין, בחירה בהורות, ייחודיות , "להיות שונה",  ערכים ועוד..)

3. "לספר את הסיפור"- לפעמים כדאי לאדם להתכונן כיצד נכון לו "לספר את סיפור הקריירה שלו" באופן הנוח לו ביותר מול עצמו אך גם מול החברה. לאופן בו אתה מספר את סיפור הקריירה שלך, ישנה השפעה לפעמים על התחושה שלך מול הסיפור ומול החברה.

4. איזו תשובה היית חש בנוח לענות ?  האם זו באמת התשובה שהיית רוצה עבורך בחייך?

5. האם אתה מצליח להפריד בין קולות החברה והסובבים אותך לבין קולותיך שלך בנוגע לחייך ול"יש"/ "אין" קריירה שלך?

 

חוויה של תקיעות בקריירה היא חוויה קשה אך נחוצה לשינוי ולגדילה. רוב האנשים חשים תקיעות בקריירה מדי כמה שנים. הקושי הגדול מול חוויה זו, היא שלרוב היא לא מדוברת ולא מטופלת וישנם הרבה רעשי רקע של המשפחה, הסביבה ,החברה , הנורמות החברתיות והצפויות המקובלות.

במאה ה- 21 קיימת פתיחות רבה ותר ומדברים יותר ויותר על הקשיים ( קשיים בזוגיות וקשיים בהורות) אך יחד  עם זאת  נושא הקריירה נשאר קצת מאחור. יש בתחום הזה  משהו שפחות  מדברים עליו… כאילו מאין תחושה שאין בתוכו את הלגיטמציה לחוש תסכול, כאב,  פחד, החמצה, קושי סביב אי העמידה בציפיות החברה/ה סביבה הקרובה, תשוקה, חלומות ועוד…

 

אז בפעם הבאה שבכוונתכם לשאול מישהו : "אתה נשוי? יש לך ילדים? במה אתה עובד?
כדאי לזכור שעבור אנשים שונים כל אחת משאלות אלו עשויה להיות מקור למורכבת, כאב, תסכול, אינטימית וחודרנית.   כמו גם מקור לגאווה, שמחה, תחושת הישג ושייכות.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן