הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

איך לעזור ליקרים לכם להתמודד עם תקיעות תעסוקתית ?


הבת לא "מוצאת את עצמה"? הבן מחליף עבודות כל יומיים? בעלך מרגיש שהקריירה שלו מבוזבזת ? ואת חוזרת מתוסכלת מיום העבודה ? איך תוכלו לעזור ליקרים לכם (בן/בת, בן זוג, חברה, קרוב משפחה..) להתמודד עם תקיעות תעסוקתית?

 

תקיעות תעסוקתית הינה חוויה מתסכלת וכל בני האדם חווים אותה בעוצמה כזו או אחרת בחייהם (בדרך כלל יותר מפעם אחת). הלמידה כיצד להיחלץ מהתקיעות חשובה שכן היא מסייעת להיחלץ מהצומת הנוכחית ובעיקר מאפשרת לרכוש כלים וצידה להמשך הדרך התעסוקתית ולהתמודדות עם תקיעויות בתחומי חיים שונים (אנו נתקלים בלא מעט צמתים בקריירה ובחיים..).

החיים המערביים מעודדים זרימה והתקדמות, והתקיעות נחשבת לתקלה ולעצירה  לא מתוכננת ולפחות לגיטימית. העצירה והתקיעות נחוות כמעוררות חרדה, תסכול, חוסר שליטה, עצבות ועוד….אך למעשה, על מנת להתפתח, אנו חייבים להיעצר מעת לעת ואין דרך אחרת! יש לזכור שאין התפתחות בלי תקיעות – התקיעות היא חלק מתהליך של אנשים גדלים, ואם ברצוננו לגדול מעת לעת, ההתמודדות עם התקיעות היא חוויה לא נעימה אבל מחייבת.

על פניו נראה כי קריירה זהו התחום הקל ביותר לתקיעות, יחד עם זאת, זהו תחום בו הלגיטימציה החברתית לתקיעות נמוכה מכיוון שתקיעות בתעסוקה מעוררת חרדה גבוהה לא רק בקרב האדם עצמו אלא גם בקרב הורים, אחים בני זוג ועוד. החרדות מתנקזות סביב: חרדה מפרנסה ומכסף, חרדה מביטחון כלכלי, חרדה מחוסר קביעות וחוסר יציבות, חרדה מהלא נודע , חרדה מאי עשייה ומאבטלה, חרדה ממצב רוח ירוד עד לכדאי דיכאון או כעס, ולמעשה כל חרדה הנובעת מפחד משינוי או הפחד מקיבעון.  לעיתים החרדה מהווה "מפלצת אימתנית" שגדלה ומאיימת לכלות כל חלקה טובה.

לעיתים הדבר הקשה לנו ביותר הוא לחוות תקיעות דווקא שאינה שלנו  – אלא של אדם קרוב ויקר לנו. תחושת חוסר האונים שבאי הידיעה כיצד לעזור, ובחוסר היכולת לסייע לו עלולה להכביד ולהעיב עלינו מאוד.

 

אז אם אדם היקר לך תקוע או עומד בצומת מסועפת ולא יודע מה לבחור, הנה מספר רעיונות ונקודות להתבוננות שעשויות לסייע לך לעזור לו:

  1. הרגעה ותקווה– זכור כי אם אתה קרוב לאדם גם הוא חש את חששותיך (חששות סביב כסף, סביב שינויים, להשפעה עליך מהתקיעות שלו ועוד…)
    אדם הנמצא במצב של תקיעות רגיש וערני יותר מבדרך כלל לתגובת הסביבה אליו, נסה לסייע לו להפחית חרדה. ראשית על ידי הפחתת החרדה שלך. נסה להיזכר ולהעלות אירועים מו העבר בהם חש תקוע והצליח להיחלץ מהמצב בהצלחה כמו תקיעות בתחומים אחרים- זוגיות, חברות, מקום מגורים, לימודים…. השתדל לחבר אותו לכוחות שלו ולחוויות ההצלחה.
  2. אמפתיה והקשבה– נסה לגלות אמפתיה כלפיו, אולי אף להיזכר בחוויות תקיעות בחייך ומה סייע לך להיחלץ ממנה. ייתכן ועצותיך יסייעו, אך יחד עם זאת, זכור שהוא אינו אתה ויתכן וזקוק לכלים וצרכים אחרים. נסה להקשיב למה הוא זקוק כדי לצאת מהתקיעות. לעיתים אדם זקוק לתקופת זמן, ללגיטימציה "לדגור" בתקיעות (כשם שהגולם זקוק לזמן דגירה עד שהופך לזחל). לעיתים אדם זקוק לרשות מהורה/אדם קרוב בכדי לעשות שינוי ולעיתים האדם זקוק לשקט, למרחק, למרחב, ליצירת תחום עניין נוסף. לפעמים כל שתוכל לעשות זה לחזק, לעודד ולהביע ביטחון ואמונה ש"יהיה בסדר", שאתה מאמין בו, בכוחותיו וביכולותיו – תקופות של תקיעות הן תקופות בהן לעיתים הביטחון העצמי ירוד וזקוק לעידוד ותמיכה מהקרובים.
  1. איסוף ידע– לעיתים איסוף מידע בזמן הנכון עשוי להרגיע ולהשרות ביטחון. נסה לבדוק אם אתה יכול לסייע באיסוף המידע- על מסלולי לימוד/ על מקצועות/ סיוע בחיפוש עבודה/ בהרחבת הרשת החברתית/ כתיבת קורות חיים, שיחה עם אחרים שהיו בצומת דומה וכד'…. לרוב החוויה של אדם תקוע הינה שהוא "אינו יודע" ולכן איסוף מידע עשוי לסייע ולהרגיע. למרות זאת, הצפה של מידע עלולה להשאיר את הבלגן על קנו.
  2. ליווי של איש מקצוע– אדם תקוע זקוק לעיתים לסיוע של איש מקצוע –  יתכן שהאדם זקוק לתהליך טיפולי, יתכן והאדם זקוק לתהליך אימוני ופרקטי, יתכן והאדם זקוק לתהליך של אבחון ויעוץ קריירה. בדוק עם האדם האם התקיעות אכן בעולם הקריירה, אם כן הכתובת הינה לאנשי מקצוע מוסמכים לכך. במידה והאדם זקוק ומעוניין בליווי של איש מקצוע סייע לו באיסוף מידע מי עשוי להיות המלווה המתאים.

 

רבים מאתנו עשויים להיזקק לשירות מקצועי בתחום ההכוונה התעסוקתית וייעוץ בנושא הקריירה והייעוד.  תהליך האבחון והייעוץ הוא תהליך מובנה ומסודר ועם זאת המותאם אישית לצרכי האדם, כל אדם שונה ולכל צומת בקריירה מאפיינים מעט שונים,  מטרת התהליך לסייע לאדם להגדיר ולחדד מטרות ויעדים  ולאתר מהו הצעד הבא הנחוץ לשם היחלצות מהתקיעות .

התהליך משלב בין כלים אבחונים וטיפוליים לבין כלים פרקטיים ומעשיים. התהליך הינו לרוב קצר מועד. התהליך הינו אקטיבי ודורש מהאדם עשייה ועבודה עצמית (הן רגשית / תובנתית והן פרקטית).

אבחון וייעוץ מקצועיים מאפשרים פרישה רחבה של מניפת השיקולים והאפשרויות. התהליך כולל זיהוי צרכים, כישורים, יכולות ושאיפות לצד פחדים, עכבות וחסמים. התהליך כולל הכרת המשאבים הפנימיים והמאווים לצד נתוני ואפשרויות הקיימות בשוק העבודה.

על פי צורך ישנה אפשרות לעריכת ימי מבחנים בהם נעשה אבחון עם כלי אבחון מקיף על ידי אנשי מקצוע של הכרת יכולות האדם, האישיות, הכישורים והרצונות לסיוע בגיבוש הידע לקבלת החלטה תעסוקתית.

 

בכל שלב בחיים, אנחנו עשויים לשאול את עצמנו- האם נכון לנו להמשיך בשביל שבחרנו או שמא לעצור ולהתפצל לשביל אחר. בכל שלב אנחנו עלולים למצוא עצמנו נאלצים לבחור, אם בגלל פיטורין, אם בגלל צורך בעבודה  נוספת, אם בגלל חוסר סיפוק בעבודה ורצון לשנות כיוון ואולי אף תחום,  אם כתוצאה מרצון להיהפך משכיר לעצמאי, אם בשל רצון למצוא רוגע ואיזון בין העבודה לבית ועוד.

 

לבני המשפחה תפקיד חשוב בעידוד ליציאה מתקיעות תעסוקתית . תמיכה משפחתית היא לעיתים מכרעת במשמעותה ובאפשרותה לסייע ליציאה מתקיעות. לעיתים בתהליכי אבחון ויעוץ אנו מוצאים יתרון אף להביא בן משפחה לתוך התהליך על מנת להפוך אותו לשותף פעיל בסיוע ובתמיכה לאדם בתהליך השינוי.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן