הבית לפיתוח האדם והקריירה
OPEN
הבית לפיתוח האדם והקריירה

שאלות ותשובות לקראת ראיון עבודה

המאה ה-21 הפכה את תהליך "חיפוש העבודה" לתהליך הדורש מהאדם לא מעט מיומנויות אשר נחוצות לתהליך "החיפוש" עצמו.  כיון שיש כיום אינספור אפשרויות לחיפוש עבודה: קשרים, מגוון אתרי דרושים, חברות השמה, רשתות חברתיות ( לינקדין, פייסבוק, קהילות וירטואליות..) ועוד..כחלק מתהליך חיפוש העבודה ישנו הצורך לדעת כיצד לכתוב קורות חיים, העושים עבורך "ריכוז" איכותי של ההצלחות התעסוקתיות שלך, הניסיון והכישורים שצברת וכל זאת בדף אחד.

לאחר שעברת את שלבים אלו וכבר זומנת לראיון עבודה, כדאי שתגיע מוכן.

על מנת להותיר רושם חיובי ולהגביר את הסיכוי להתקבל למשרה הנחשקת כדאי ורצוי להתכונן לראיון עבודה. גם אם אתה ניכן במירב הכישורים הנחוצים למשרה, אם לא תדע איך להציגם ולהציג עצמך בצורה מיטיבה, אתה עלול להפסיד את המשרה לאדם פחות כישרוני אך שניכן בכישורי שכנוע ו"מכירה עצמית" ושהתכונן טוב ממך לראיון העבודה.

מול אילו שאלות כדאי ורצוי לך להתכונן:

שאלות בראיון עבודה עשויות להתחלק לשאלות סגורות ופתוחות, לרוב השאלות בראיון עבודה הינן פתוחות, יש אנשים אשר חשים נוח יותר עם שאלות פתוחות ,עם זאת ישנם כאלו החשים איום וחוסר נוחות מסוג כזה של שאלות.

  1. הכן את עצמך להתמודדות עם שאלות פתוחות – כך שהמידע המשמעותי יגיע בהתחלה ובמידה וישאר זמן תוכל להרחיב לנקודות נוספות, כך שאם יפסיק אותך המראיין, תדע שמבחינתך המידע המשמעותי שרצית להעביר לו – נאמר.
  2. ספר קצת על עצמך– שאלה מבלבלת, יש אינספור דברים שאדם יכול לספר על עצמו, לכן , חשוב לפני הראיון להתכונן, אילו פרטים נראים לך רלוונטים יותר ואילו פחות, מה היית רוצה להבליט.
  3. מה מביא אותך לראיון דווקא למשרה זו– התכונן וחשוב על יתרונותך ביחס למשרה ומה במשרה ובאופי הארגון משך אותך. תשובה לשאלה זו משמעותית לבדיקת המוטיבציה שלך, הרצון והתאמתך לתפקיד.
  4. מה אתה יודע על התפקיד / החברה שלנו– שאלה שבאה לפעמים לבדוק  כמה אתה משקיען  ויסודי, כמה אתה מתכונן ( כמה אספת חומר לפני הפגישה..) ועוד.. ואילו פרטים חשובים לך בהתייחסותך לתפקיד/ לחברה- בקר באתר האינטרנט של החברה, שם תוכל וודאי למצוא תכנים המלמדים על המאפיינים של החברה ועובדיה, סוג הפעילות והמבנה הארגוני. ניתן לאסוף  מידע נרחב דרך הרשת אודות החברה ומאפייניה. נסה לדבר עם אנשים שאתה מכיר שעבדו בעבר בחברה או איתה. בדוק כיצד הוגדר התפקיד במודעת הדרושים . נסה לאסוף כמה שיותר פרטים. מראיינים מתרשמים מאוד כאשר  שמגיעים לפגישה מוכנים .
  5. מהם חולשותיך ומהם חוזקותיך-  מחד, אנו חושבים שכנות היא דבר חשוב בראיונות עבודה, מאידך, חשוב לחשוב מכל חולשותיך וחוזקותיך- אילו חולשות / חוזקות היית רוצה  ונכון שתדגיש. אם החוויה היא של חוסר אותנטיות, אנו מאמינים כי אתה לוקח סיכון שהמראיין המיומן עשוי לחוש זאת ולפסול אותך על הסף, חוסר אמינות/ אותנטיות היא אחד הדברים הראשונים עליהם נפסל אדם.
  6. מדוע עזבת עבודה קודמת- נסה לחשוב איזה מהמידע היית רוצה להציג , וכיצד. חשוב גם אילו מידע רלוונטים ונכון לך לשתף.
  7. איך "לספר את הסיפור התעסוקתי" שלי: באופן כללי, עליך לזכור שבראיון עבודה יש משמעות לכיצד אתה "מספר את הסיפור", כיצד אתה בוחר להציג את סיפור חייך התעסוקתיים. ישנם כל מיני דרכים לספר את הסיפור שלך, את אותו הסיפור… נסה למצוא את הסיפור שמתאים לך ביותר , שאתה חש איתו בנוח, ושיציג אותך באופן מיטבי לצד כנות.
  8. אימון והכנה לראיון עבודה– לפעמים, כדאי להתאמן עם מי שעבר לאחרונה ראיונות עבודה או איש מקצוע בתחום משאבי אנוש, יעוץ קריירה. אימון מפחית חרדה ומסייע לך להתמקד מה ברצונך להגיד בזמן קצר, וכיצד לעשות זאת באופן מירבי, באימון עם חבר או איש מקצוע תוכל לקבל פידבק , כיצד נתפסת בעיניו, ועל אילו שאלות היו התשובות שלך מיטיביות, ובאילו נחוצה עוד התכוננות.
  9. נסה להתכונן לשאלות ספציפיות התואמות את קורות החיים שלך– מראיינים עשויים לשאול אותך שאלות ספציפיות העולות  לקורות החיים שלך, התכונן לשאלות שעשויות להיות "מכשילות" או להפך "מיטיבות" עבורך. ( כגון: מדוע היית במשרה מסוימת זמן כל כך קצר, מדוע יש רווח בו לא עבדת בין משרה X  למשרה Y… מדוע לא עשיית צבא/ שירות קצר ועוד..)

    ישנן שאלות מכשילות הנוגעות לכלל המרואיינים וישנם שאלות ספציפיות שעשויות לצוץ מתוך קורות החיים הפרטניים שלך . נסה להיערך לשאול אלו.

  10. איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים– בראיון עבודה חשוב למראיין לבדוק את הנכונות שלך להישאר לאורך זמן , ושאכן המשרה מתאימה למוטיבציה והתשוקה שלך, חשוב על כך לפני, כדי שתוכל לתת לכך תשובה, שאלה זו חשובה לא רק כדאי שתתקבל למשרה, אלא גם עבורך לבדוק שאכן המשרה משרתת את חזונך ומסייעת לך להגיע למקומות אליהם אתה חפץ.
  11. יכולת לעבוד שעות נוספות/ קריירה והורות– לגבי שאלה זו הדעות חלוקות, יש הטוענים כי נכון להגיד את הרצון/ יכולת כבר בראיון  ולענות באותנטיות, ויש הטוענים כי שווה להצהיר על קשיים אלו, רק כשהם יעלו ושמקומך בחברה יהיה כבר מובטח ומבוסס. משאירים לך לקבל החלטה זו. לצערנו הרב, ישנה לא מעט אפליה בחלק מהמקצועות / חברות למשל, כלפי אמהות. ולכן לגבי סעיף זה אנו משאירים לך את הבחירה כיצד להתמודד מול שאלה זו. כך או כך חשוב על שאלה זו ותגיע מוכן מה נכון לך לענות.
  12. ציפיות שכר– שאלה שלא תמיד קלה למרואיינים, "איך אדע שלא אגיד סכום גבוהה מדי שיפסול אותי.. או סכום נמוך ממה שמקובל" , ניתן להציץ לפני הראיון באתרים של הלשכה לסטטיסטיקה ועוד אתרים לגבי טבלאות שכר על פי מקצוע/ משרה, עם זאת המיומנות שלהן חלקית ביותר. אם ידוע לך מה הסכום המקובל בשוק ומה נכון לך להרוויח תוכל לענות לשאלה זו, אם לא לגיטימי להגיד שאתה צריך לחשוב על זה כי לצערך אינך מכיר את השכר במקצוע/משרה זאת לעשות את הבירור אחרי ולתת תשובה בהמשך. אתה יכול גם לחקור ולבדוק עם חברים ופורומים מה השכר הנהוג למקצוע ספציפי . כך או כך חשוב לפני הראיון איך יהיה לך נכון להתמודד מול שאלה זו.
  13. למה לקחת דווקא אותך? – שאלה שלא פשוטה לאנשים עם דימוי עצמי נמוך, לצד צניעות שחשובה לפעמים גם בראיונות עבודה, חשוב מה האיכויות  הייחודיות שלך בכלל וספציפית ביחס לתפקיד ונסה להציג אותם באופן "מכירתי " ,ממוקד ומשכנע.
  14. "כימיה"- מעבר לשאלות הללו ולכלל השאלות בראיון, אחד המרכיבים החשובים בראיון עבודה הינו ה"כימיה" והחוויה שנוצרה בינך לבין המרואיין, נסה להכיר את מי שיושב מולך. מה הוא באמת רוצה לשמוע?, מה חשוב לו כדי שיחליט להעביר אותך שלב?, כיצד אתה מייצר מולו אנרגיה חיובית ותחושת ביטחון?. נסה להיות קשוב לאלו במהלך הראיון. סעיף זה קשה יותר להסבר, כיוון שטמונים בו רגישות, אינטואציה, יכולת גבוהה של הקשבה, יכולת גבוהות בתקשורת בינאישית, גמישות, יצירתיות, חיוביות , ביטחון ועוד…

רושם ראשוני קשה לשנות, לכן חשוב להתכונן לראיון העבודה . כדי להצליח להתקבל לתפקיד מסוים נחוצים כישורים, התאמה לתפקיד, ביטחון עצמי, אישיות מסוימת, כימיה עם המראיינים,  מזל, ולפעמים אף קשרים ועוד..

ידע , אימון והכנה עשויים לסייע מאוד ולהגדיל את סיכוייך להתקבל.

במידה ואתה חש כי אינך מצליח לעבור ראיונות לאורך מספר ניסיונות, גם לאחר שהכנת את עצמך באופן מירבי . כדאי אולי לפנות לאיש מקצוע שיסיע לך לקבל נקודת מבט חיצונית ומקצועית לגבי הצגתך העצמית בראיון , יבין יחד איתך את הנקודות "החלשות" ו"החזקות" שלך בראיון, וכיצד ניתן לשפר אותם.

הוזמנתם לראיון עבודה? רוצים עזרה אישית? לחצו כאן להמשך

 

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים או ברשתות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

רוצים לשמוע עוד - השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם

דילוג לתוכן